Słuchanie i rzeczywiste powody by nauczyć się słuchać

Sytuacje

Słuchanie. W świecie telefonów komórkowych i ciągłych rozpraszaczy słuchanie wydaje się mistyczną umiejętnością. Gdy rozmawiamy z drugim człowiekiem to, czy w ogóle go słuchamy? Czy czekamy tylko na swoją kolej? Słuchania można się nauczyć. Dziś jednak chciałbym zadać inne pytanie. Jakie są rzeczywiste zalety tego, że nauczymy się słuchać? Co innego przeczytać slogan "więcej słuchaj", a co innego pokazać coś autentycznego, aby Cię przekonać, że warto słuchać 

Odłóż więc swoje elektroniczne urządzenia. Zignoruj rozpraszacze otoczenia. Usiądź i posłuchaj. Nie oceniaj, nie krytykuj, nie przerywaj. Zobaczmy, w jakich sytuacjach takie zachowanie da moc.

1. Kiedy chciałbyś lepiej współpracować z pracownikami

Firma, zespół działa najlepiej, gdy ludzie się dogadują i czują, że mogą dzielić się swoimi ideami. Ludzie lubią czuć się ważni i czasami mogą to dostać poprzez słuchanie. 

Dlatego jako menadżer  warto zadawać ludziom proste pytania "Czy wszystko w porządku? Czy czegoś potrzebujesz?". Nie chodzi tutaj o samą pomoc, ale o sam fakt słuchania odpowiedzi drugiej osoby. Tak, aby sprawić, żeby pracownicy poczuli, że są czymś więcej niż tylko maszyną pracująca te 8 godzin.

Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby umawiać się z ludźmi na wspólną kawę czy obiad tak, aby ulepszyć relacje.  To możesz zrobić bez względu na swój status w firmie. Dużo możesz się nauczyć, słuchając doświadczeń innych ludzi w firmie.  

Twoje miejsce pracy też stanie się  przez to przyjemniejsze. 

Oczywiście warto zaznaczyć, że to się nie wydarzy przez magiczną rozmowę w windzie. Czas jest za krótki by "słuchanie" odniosło takie najważniejsze efekty.

2. Gdy chcesz pomóc przyjacielowi w trudnej sytuacji 

Gdy przyjaciel ostatnio przeżył stresującą  sytuację jak "utrata pracy", "przegapienie okazji", to warto dać mu chwilę, aby wyjaśnił swoimi słowami to, co mu się ostatnio wydarzyło.  

To może być fascynujące, jak ludzie opowiadają swoją historię, aby wytłumaczyć to, co im się przydarzyło. Twój przyjaciel może taką historię opowiedzieć na dwa sposoby.  Jako lekcję, jako motywację do działania dalej pomimo porażki lub jako historię prostego nieszczęścia i bycia w złym miejscu, w złym czasie.

W zależności od formy historii przyjaciel może poczuć się gorzej lub lepiej opowiadając przyczynę porażki. Rezultatem każdej historii powinno być dojście do rozwiązania i dalszego działania. Jako słuchacz możesz odpowiednio pokierować swojego przyjaciela w tym kierunku.

To naturalne być rozczarowanym i mieć różne emocje. Czy jest to historia małej przegranej bitwy, czy jest to historia decydującego uderzenia w mordę od życia, po której nie może wstać?

Po wysłuchaniu historii i określeniu jej charakteru możesz zrobić dwie rzeczy. 

 

  • Zachęcić przyjaciela do brnięcia dalej. 
  • Jeżeli czujesz, że dana emocja jeszcze bardziej go forsuje, to zadaj jeszcze więcej pytań tak, aby sami znalazł sposób na swój problem.

 

Jeżeli historia jest pozytywna, to oczywiście ludzie lubią jak ktoś wysłucha ich opowieści o powodzeniu, o wygranej.

3. Gdy się z kimś kłócisz

W każdej kłótni są emocję, co sprawia, że pewne twierdzenia mają więcej wspólnego z odczuciami niż z aktualnymi faktami. Jesteśmy ludźmi. 

Wysłuchanie więc kogoś jest pierwszym krokiem do rozładowania emocji i zrozumienia przyczyny konfliktu. Brak słuchania i ignorowanie może spotęgować negatywne emocje jeszcze bardziej. Ludzie nie lubią, gdy się im okazuje brak szacunku.

Warto więc dokładnie spytać o specyfikację danej sytuacji niż analizować emocjonalne twierdzenia powiązane ze słowami "zawsze, nigdy, wcale".

Łatwiej jest odpowiedzieć na problem związany z "niezmywaniem naczyń" niż na nieokreślone stwierdzenie "jesteś najgorszym współlokatorem, jakiego miałem".

4. Gdy się z kimś nie zgadzasz

Warto wysłuchiwać historii osób, z którymi się nie zgadzamy.

Może dana kobieta nie lubi facetów, bo miała trudne relacje z alkoholikiem.  Może dany facet nie lubi psów, bo kiedyś pewien pies mocno  ugryzł go w nogę.  Może ktoś lubi grać w gry komputerowe, bo kiedyś pomogły mu wyjść z depresji. Może ktoś nienawidzi biegaczy, bo kojarzą mu się z korporacyjną modą wyścigu szczurów. Może ktoś nie lubi danego języka programowania, bo pewien wykładowca źle go uczył. Może ktoś nie lubi języka polskiego, bo jest dyslektykiem. 

Każdy może mieć powód, aby czegoś nie lubić. Ważne, jaka historia  za tym się kryje, a Ty tego się nie dowiesz, jeśli tego nie wysłuchasz.

5. Gdy szukasz pracy i gdy jako pracodawca szukasz pracownika

CV daje Ci bazowy obraz historii zatrudnianej osoby. To za mało. Pracodawca chce zrozumieć zarys Twojej osobowości.  Pracodawca chce wiedzieć, dlaczego tutaj jesteś.  Co Cię kieruje do danej branży. 

Z drugiej strony jako poszukiwacz pracy warto też zadać pytania  potencjalnemu pracodawcy i usłyszeć, być może coś więcej niż liczby i statystki.

Podsumowanie

Istnieje wiele sytuacji, w których słuchanie się przydaje. Ta umiejętność to coś więcej niż pusty slogan coachingowy. 

Cezary Walenciuk
Nazywam się Cezary Walenciuk. Pracuję w Warszawie przy różnych projektach webowych i mobilnych. Moim marzeniem jest pomaganie innym osobom, które zaczynają swoją przygodę z programowaniem. Jeśli chcesz mi pomóc użyj któregoś z przycisków na dole bądź dodaj komentarz.

blog comments powered by Disqus