Dobra mowa zaczyna się jeszcze przed wystąpienie publicznym. Jakość mowy zależy nie tylko od momentu wystąpienia. Samo wystąpienie to tylko czubek góry lodowej, której cała reszta znajduje się pod wodą. Publiczność zobaczy tylko występ, a kto tak naprawdę wie, ile włożyłeś pracy w przygotowanie się do tej chwili. Przygotowanie jest więc ważniejsze niż sama mowa. Każdy z nas chciałby mieć 2-3 tygodnie na przygotowanie. Niestety czas jest ograniczony. Na czym więc się skupić, gdy mamy zrobić dobrą mowę.
Przez jaki proces trzeba przejść na samym początku, gdy przed nami jest czysta kartka papieru. Co trzeba zrobić dużo wcześniej.
Przed początkiem pracy nad mową
Na początek wyłącz komputer. Pusty dokument w Wordzie, czy puste slajdy w PowerPoint nie są dobrym startem. Twoja podróż tutaj się nie zaczyna. Twoja podróż może się nawet nie zaczynać przy biurku.
Bez pomysłów maszyna Ci w niczym nie pomoże. Tutaj potrzebna jest klasyczna kartka papieru i długopis.
Sięgaj wzrokiem, gdzie wzrok nie sięga
Przed procesem tworzenia trzeba zadać sobie bardzo ważne pytania.
- Czego publiczność ode mnie oczekuje? Jaki temat spodobałby się uczestnikom?
- Jaki temat pasowałby do mnie?
- Co publiczność wie o mnie?
Bez odpowiedzi na te pytania nie masz nawet kontekstu swojej pracy. Co możesz osiągnąć, będąc, tę parę minut na scenie. Jaki temat jest Ci bliski i czym możesz się podzielić z publicznością. Gdybym był widzem, to co chciałbym usłyszeć na takiej prezentacji.
Na tym etapie warto się zastanowić - kto przyjdzie na twoją prezentację. Ile będzie osób i w jakim będą one wieku. Jakie żarty będą na miejscu. O czym warto powiedzieć, a o czym nie.
Pomyśl także o sali, w której będziesz prezentował mowę. Co technicznie może być zrealizowane, a co nie.
Sięgaj tam, gdzie wzrok nie sięga. Wyobrażaj sobie (wizualizuj), że prezentujesz już ten temat, chociaż nie masz go jeszcze na piśmie. Co warto mieć na uwadze. Co może pójść źle.
Wszystkie te przemyślenia warto zapisać na kartce. Bez jasnych ram na tym etapie stworzysz sobie mnóstwo problemów później.
Określ swój cel
Co ma się stać pod koniec twojej prezentacji? W jaki sposób chcesz zmienić publiczność? Co jest celem?
Jaki cel może mieć mowa:
- Chcesz by ludzie zainwestowali w twój projekt
- Chcesz by ludzie podjęli określoną akcję
- Chcesz ludzi poinformować
- Chcesz, aby ludzie skorzystali z twoich usług . np. zobaczyli twojego bloga
Nie wszystkie te cele mogą być słuszne.
Większość mówców chce dać publiczności tylko informację. Lepiej jest jednak gdy twoja prezentacja jest skupiona na "akcji" i "działaniu" wtedy masz większy wpływ na świat.
Określ więc w jednym zdaniu do 20 wyrazów, co chcesz, aby twoja publiczność zrobiła.
Określ także w jednym zdaniu do 20 wyrazów, co publiczność ma wynieść z twojej prezentacji.
Reklama twojej osoby nie może być celem prezentacji. Reklama ma być efektem ubocznym twojego przesłania i informacji.
Twoja prezentacja może mieć wiele celów. Skup się jednak na jednym. Pamiętaj także, że cel musi być przejrzysty i realistyczny.
Publiczność musi doskonale wiedzieć, co ma zrobić, gdy prezentacja się zakończy.
Dlaczego ma ich to obchodzić
Reklama dźwignią handlu. Masz cel i zbadałeś publiczność. Tylko dlaczego właśnie oni mają pojawić się na twojej prelekcji. Jaki tytuł czy opis prelekcji przyciągnie ludzi do twojej sali.
Zrób listę powodów, dla których właśnie na twoją prelekcję przyjdzie dużo słuchaczy. Oczywiście, jeśli nie jesteś w stanie takiej listy stworzyć, oznacza to, że coś poszło nie tak w poprzednich krokach.
Dlaczego publiczność ma być zainteresowana twoim "celem" prezentacji? Jeśli nadal nie wiesz, to być może przemawiasz do niewłaściwej publiczności z nieodpowiednim tematem.
Bez "dlaczego" nie ruszysz daleko. Możesz zrobić najlepszą prezentację tylko co z tego, skoro publiczność nie ma powodu, aby Cię słuchać.
Mowa jest jak list miłosny do publiczności
Mowa sympatii do publiczności upadnie. Te podstawowe kroki są trudne i czasem wymagają dogłębnej analizy.
Gdy jednak już wiesz, co chcesz zrobić, możesz śmiało usiąść przed komputerem i działać. Pamiętaj tylko o kontekście dot. publiczności i o swoim celu.