4 typy charyzmy

według książki The Charisma Myth

Są różne style działania, różne style osobowości i mamy także różne style charyzmy. Nie ma uniwersalnego sposobu przyciągania ludzi. Według książki "The Charisma Myth" mamy aż 4 asy w rękawie, jeśli chodzi o charyzmę. Charyzmę skupienia, charyzmę wizjonera, charyzmę życzliwości, charyzmę autorytetu. Zobaczmy, jak możemy ją utworzyć i kiedy ją zastosować

Oto moja krótka notatka z jednego z rozdziałów książki "The Charisma Myth".
 

-> Charyzma wizjonera 

Wizjoner sprawia, że inni czują się zainspirowani i zaczynają wierzyć w działanie danego projektu. Może w ten sposób nie zdobędziesz ludzkich serc, ale na pewno zachęcisz ich do działania. 
 

To jest jeden z powodów, dla którego Steve Jobs jest traktowany jako symbol lidera i przywódcy. Steve Jobs z powodu swoich wizji stworzył dużo zwolenników i przeciwników wewnątrz firmy  Apple. 

Jedno jest jednak pewne. Steve Jobs zawsze mówił z takim przekonaniem i pasją, że chciało się być z nim i poczuć jego emocje.

Dlaczego to działa? Każdy z nas przeżywa obawy związane z niepewną przyszłością, gdzie teoretycznie wszystko może się zdarzyć. Nasz świat ciągle się zmienia i ludzie potrzebują jakiś "stałych".

Aby więc użyć wizjonerskiej charyzmy trzeba zdobyć umiejętność przedstawienia kompletnego przekonania i pewności w danej sprawie.  Oczywiście by to wszystko było spójne, muszą być w tym emocje i pasja. Aby inni chcieli realizować tę wizję, musi w niej być też wyższe dobro podkreślone szlachetnością i altruizmem.

Steve Job nie sprzedawał komputerów, on sprzedawała obietnice lepszego świata. Teraz gdy go nie ma widać dużą różnicę w działaniu firmy Apple.

Sprzedajesz wizję, a nie produkt, czy samego siebie.

Co ciekawie w tym typie charyzmy Twój ubiór nie jest istotny. Istnieje dużo mówców wizjonerów, którzy ubierają się jak bezdomni, a ich słowa i tak mają  moc.

Jak zdobyć charyzmę wizjonera

Esencja leży w umiejętności utworzenia samej wizji, jak i wiedzy o tym, jak później tę wizję przekazać innym.  Umiejętność wizualizacji i określania swoich myśli jest wiec początkiem tego procesu. Prezentowanie i możliwość wysłowienia się jest końcem tego procesu. 

Najważniejsze jest jednak przekonanie o swojej wizji. Nie możemy mieć wątpliwości co do swojej wizji. Trzeba, więc przeprowadzić dużo mentalnych dialogów by nie było to problemem. 

Problemy z wizjonerstwem 

Wizjonerska charyzma może zainspirować ludzi do różnych rzeczy, niekoniecznie pozytywnych. Zdarzało się, że przywódca sekty przekonywał ludzi do masowego samobójstwa.

Niektórzy ludzie więc mogą być sceptyczni, jeżeli Twoja wizja jest tylko wizją. 

Mimo wszystko, jeśli chcesz kogoś przekonać do czegoś, to jest to najlepsze działanie. 

-> Charyzma Życzliwości

Dalai Lama ma umiejętność promieniowania ciepłem i swoim wyrazem twarzy pokazuje kompletną akceptacje Twojej osoby. Ludzie, którzy nie doświadczyli w swoim życiu takiego ciepła, nagle czują się prawdziwie otoczeni uczuciami, na których im najbardziej zależy - szacunek, akceptacja, ciepło.

Charyzma życzliwości łączy ludzkie serca.  Jesteśmy ludźmi i operujemy na swoich emocjach. Czasem więc potrzebujemy prostych wartości.

Charyzma ta opiera się najbardziej na mowie ciała i na wyrazie twarzy, a nawet na wyrazie Twoich oczu. 

Najlepiej jest używać tej charyzmy, gdy ludzie czują się niekomfortowo i gdy trzeba dostarczyć złą wiadomość. 

Jak więc się tego nauczyć

Żeby emanować specyficzną aurą, trzeba wykazać się cierpliwością i właściwymi narzędziami. 

Najpierw trzeba popracować nad swoimi emocjami, a w szczególności nad emocjami typu: wdzięczność, dobra wola i miłość do samego siebie.

Potem musisz przećwiczyć swoją mowę ciała, twarz, oczy tak, aby one potrafiły wrazić te emocje. Niestety, ale wiedza jak to robić dokładnie wymaga odrębnego artykułu. 

Cała ta charyzma opiera się na pozytywnych emocjach, dlatego też powinniśmy unikać w mowie ciała wyrazu napięcia, krytyki i zimnego odrzucenia.

Problemy z życzliwością

Zawsze jest problem z bycia miłym. Ludzie na pewnym etapie mogą Cię traktować jak popychadło, jeśli stosujesz ten rodzaj charyzmy cały czas. Nie możesz zawsze faworyzować innych kosztem swoich emocji i osoby. 

Posiadając taką charyzmę, będziesz przyciągał ludzi. Co, jednak jeśli te osoby będą chciały coraz więcej od Ciebie, a Ty zwyczajnie nie będziesz miał czasu, aby być dla nich wszystkich tak samo przyjacielski. 

Ludzie też mogą zbyt mocno przywiązać się do Ciebie. Istnieje też ryzyko, że ludzie będą wobec Ciebie zbyt otwarci.

-> Charyzma Statusu

Ze wszystkich charyzm ta  jest najbardziej potężna. Nic dziwnego, że większość mężczyzn, a nawet kobiet ma obsesję na punkcie posiadania tej charyzmy. 

Jesteśmy istotami biologicznymi i nasz układ nerwowy działa na podstawie definicji naszej osoby oraz definicji naszej obecnej hierarchii.  Im wyżej jesteśmy w hierarchii, tym nasz mózg więcej produkuje serotoniny. Tysiące lat temu każdy chciał być jak najwyżej w hierarchii, teraz istnieje problem z definicją, co to jest obecnie "hierarchia".

 Charyzma statusu zakłada więc, że Ty jako osoba jesteś na szczycie drabiny w hierarchii. 

W czasach pradawnych nauczyliśmy się, szybko oceniać kto ma MOC, a kto jej nie ma. Powód jest prosty ludzie, którzy mają MOC, mogą nas skrzywdzić lub nam pomóc. 

Nie żyjemy już w dżungli,więc cała ta charyzma opiera się na PERCEPCJI Twojej MOCY. 

Tę charyzmę oceniamy zazwyczaj przy pomocy: mowy ciała, wyglądu (ubioru), tytułu i reakcji innych osób.

Czy więc swoją mową ciała kontrolujesz przestrzeń, czy to przestrzeń kontroluje Cię? Czy swoim ubiorem pokazujesz swój status? 

Ubiór jest najważniejszą wskazówką, po której oceniamy czy dany człowiek ma potencjalne wpływy, autorytet, czy ma pieniądze.  Dlatego ludzie mają obsesję na punkcie drogich gadżetów i luksusowych ubrań. W teorii możesz mieć fatalną reputację, ale Twój ubiór wciąż może mówić - ja coś znaczę.

Loga znanych firm też pełnią funkcję statusu. Istnieją badania, które wykazują, że chętniej wypełniamy ankiety, gdy osoba pytająca nas ma koszulki z logiem danej organizacji.

Stroje lekarskie czy wojskowe wzbudzają w nas określone reakcje ze względu na swój kontekst. Byłem w wojsku mam dyscyplinę. Jestem lekarzem, pomagam ludziom. 

Tytuł danej osoby też jest ważny. To jest jeden z powodów, dlaczego w korporacjach są bardzo długie nazwy stanowisk pracy, które mówią "ooo jestem ważny", a czy tak rzeczywiście jest to inna sprawa.

Oczywistym jest także fakt, że gdy inna osoba nas poleca bądź wita, to automatycznie ktoś może uznać, że jesteśmy kimś ważnym. 

Ze wszystkich parametrów tej charyzmy najważniejsza jest mowa ciała, to po niej oceniamy najszybciej.  Nawet jeśli istnieje konflikt sygnałów, to ocenimy człowieka po pierwszym wrażeniu. Dlatego mowa ciała triumfuje. Nawet jeśli mamy odpowiedni ubiór, tytuł, i pozytywne osoby wokół nas, to mowa ciała zadecyduje czy mamy tę MOC, czy nie. 

Jak  charyzmę statusu zdobyć

Jak projektować swoją osobą autorytet i statusu. Ubiór wymaga pieniędzy i nie każdy ma fajny tytuł w korporacji. Na szczęście mowa ciała i ogólna higiena jest możliwa do wykorzystania przez każdego.

Charyzmę statusu można więc uprościć do jednego stwierdzenia: charyzma ta określa, jak BARDZO TY CZUJESZ się PEWNY w danym momencie.

Możesz użyć technik wizualizacji. Możesz słuchać ambitnej muzyki. Możesz pisać listy motywacyjne do samego siebie. Istnieje wiele sposobów na zwiększenie pewności siebie. Niestety ich dokładniejszy opis wymagałby osobnego wpisu. 

Użyj swojej mowy ciała i zabierz jak największą przestrzeń. Unikaj kiwania głową i niewerbalnych reakcji ciała, które ma nas niby uspokajać, np. wiercenie się i nerwowe ruszanie nogami we wszystkie strony.

W trakcie mówienie warto mówić mniej i bardzo powoli. 

Jeśli pieniądze nie są dla Ciebie przeszkodą, to zamów profesjonalnego speca od mody, który ubierze Cię odpowiednio.  

Problemy z charyzmą statusu

Ci, co posiadają tę charyzmę, niekoniecznie są lubiani. Słynny koszykarz Michael Jordan powiedział kiedyś reporterowi, że obchodzi go bardziej przywództwo niż bycie lubianym. Zawsze czynniki zazdrości mogą się pojawić. 

Mając tę charyzmę, powinieneś mieć większą szansę na wysłuchanie i rozkazywanie. Są jednak inne problemy.

 

  • Ludzie mogą się bać udzielania Ci konkretnych informacji zwrotnych
  • Ludzie ogólnie mogą się Ciebie bać
  • Możesz wyjść na aroganta
  • Status zaprasza innych do krytycznego myślenia. (O cholera ten koleś ma samochód i taki garnitur, a ja po swoich studiach co mam)
  • Zazdrość (zapewne się nie starał i wszystko ma od rodziców)

 

To jest jeden z powodów, dla którego ta charyzma nie otwiera wszystkich dziwi. Wydaje się, że najlepiej by było używać tej charyzmy na zmianę z charyzmą życzliwości. Mając wysoki status, Twoje komplementy będą miały jeszcze większą moc. Dlatego warto zjeść swoje EGO i używając swojego statusu od czasu do czasu podnieść kogoś innego równie wysoko.

Tę charyzmę najlepiej użyć, gdy chcemy, aby ludzie nas słuchali. W okresach kryzysowych osoby z najwyższym statusem  kierują innymi ludźmi tak jak pasterz swoimi owcami. 

Lepiej unikać tej charyzmy, gdy chcesz przekazać komuś złą wiadomość. Jeśli chcesz wzbudzać u innych kreatywność lub dawać informację zwrotną, to ta charyzma bardziej Ci przeszkodzi, niż pomoże. Ludzie ze względu na Twój status mogą być bardziej krytyczni.

Na koniec pomówmy o czymś, o czym zapominamy w dzisiejszym świecie. 

-> Charyzma Skupienia

Elon Musk fundator PayPal i obecny CEO Tesla Motors jest przykładem charyzmy skupienia. Krążą legendy o jego bezprzedmiotowym biurze z dwoma monitorami, w którym może przywitać każdego z pełnym skupieniem. 

Ta charyzma bazuje na percepcji obecności. Musisz dać osobom poczucie wysłuchania i absorbowania tym, co mówią. Ta charyzma sprawia, że ludzie czują się wysłuchani i zrozumieni.  

Ludzie chcą poczuć, że ich opinia jest ważna. Jack Keeler (były IBM) wiedział, że każdy, nawet pracownik o statusie juniora chce być częścią dyskusji. 

Jak tę charyzmę skupienia zdobyć.

Obecność. Unikanie rozproszenia i przedmiotów, które rozproszenie tworzą.

Słuchanie wymaga cierpliwości i zjedzenie swojego EGO, ponieważ poczucie mówienia o sobie zawsze będzie.

Charyzma ta nie ma wad i skutków ubocznych. Jedyna sytuacja, w której nie powinieneś jej używać to sytuacja wymagająca natychmiastowego działania.

W biznesowych sytuacjach wydaje się ona najbardziej odpowiednia, zwłaszcza jeśli jesteś konsulatem, prawnikiem czy doradcą. 

Słuchanie też jest potrzebne, jeśli chcemy rozładować bombę emocjonalną podczas kłótni. 

Podsumowanie:

Książka The Charisma Myth: Master the Art of Personal Magnetism zawiera nie tylko opisy typów charyzmy, ale także konkretne opisy jak te charyzmy wykonywać.

Jest to ciekawa lektura, którą każdemu polecam. Przed przeczytaniem książki nawet nie wiedziałem, że są 4 typy charyzmy.

Cezary Walenciuk
Nazywam się Cezary Walenciuk. Pracuję w Warszawie przy różnych projektach webowych i mobilnych. Moim marzeniem jest pomaganie innym osobom, które zaczynają swoją przygodę z programowaniem. Jeśli chcesz mi pomóc użyj któregoś z przycisków na dole bądź dodaj komentarz.

blog comments powered by Disqus