HistoriaLudzie od zawsze przekazywali sobie historie. Z pokolenia na pokolenie ludzie przekazywali sobie w ten sposób cenne lekcje życiowe.
Za pomocą historii łatwo nauczyć kogoś nowych rzeczy. Historyjka jest dobrym narzędziem do przekazywania doświadczeń, emocji.
Nic więc dziwnego ,że historia jest także doskonały narzędziem do marketingu.
Nawet reklama proszku do prania ma strukturę historyjki.
Przedstawienie bohatera –> Przedstawienie problemu –> Przedstawienie rozwiązania (produktu) –> Szczęśliwe zakończenie
Reklama ma oddziałowywać na emocję więc zwykle takie reklamy są dłuższe i większa koncentracja pada bohatera niż na produkt.
Przykładowo historia Polaka, który zagraniczną ciężko. Czuje się zagubiony, ponieważ jest daleko od rodzinny. Pewnego dnia w barze w czasie euro 2012 widzi jak wszyscy miejscowi pomagają mu uzbierać pieniądz na powrót do domu.
Historie mają sens, ponieważ oddziaływują one na wyobraźnie i pokazują ,że dany produkt ma zastosowanie w życiu codziennym. Codzienne życie, które dla klienta może przeobrazić się w rzeczywistość.
Empatia i sympatia i do produkty, jak i jego bohatera. Stworzenie jakże cennej więzi pomiędzy klientem ,a daną marką. Te więzi są szczególnie mocne, gdy mówimy o narzędziach codziennego użytku jak n.p smartphone.
Ludzie na całym świecie kłócą się, który smartphone jest najlepszy. Klienci tak bardzo się już identyfikują z danymi markami ,że traktują je jak swoje własne organy.
Marki otaczają nas wszędzie i sami stajemy się częścią ich historyjek.
Historyjki to jednak nie tylko marki i ich produkty.
Często my sami w codziennym życiu musimy przekazywać nasze doświadczenie i emocję innym. Brzmi to zabawnie ,ale być może umiejętność opowiadania historyjek jest jedną z najważniejszych umiejętności.
Przykładowo na rozmowie kwalifikacyjnej sprawie pracy ty musisz opowiedzieć swoją historię. CV tego za ciebie nie zrobi.
Jak się tu znalazłeś? Czego chcesz? Jak rozwiązałeś swój największy problem? itp.
W zależności jak dobrze swoją historię opowiesz możesz dostać daną pracę lub nie.
Jeśli często prowadzisz prezentację bądź konferencje to zapewne wiesz jaką ważną rolę ogrywać pierwsze 5 minut. Na tych pięciu minutach musisz opowiedzieć coś o sobie.
Na potrzeby jeden z prezentacji pokazałem swoją wersje historii Max Payne-a jako programisty. Było zabawnie
Możesz to robić mniej lub ciekawiej. Nie zmienia to faktu ,że te 5 minut decyduje o relacji pomiędzy widzami a tobą.
Jak więc opowiedzieć swoją życiową historię. Aby historia miała jakikolwiek sens warto by było utrzymać ją w jakimś ciągu logicznym. Warto ją skonstruować w taki sposób ,aby w słuchaczu wywołać odpowiednie wrażenia bądź emocję.
W tym wpisie jednak nie opowiem o chwytach manipulacyjnych. Gdybym je znał nie pisałbym tego bloga.
Dzisiaj opowiem o wam o w miarę uniwersalnym wzorze historyjki. Wzór składa się z 11 kroków i jest on powszechnie znany. Łatwo się do niego dostosować i na jego podstawie tworzyć swoje własne historię. Ludzie lubią wzory, ponieważ żyją one w nas od zawsze.
Obrazki LEGO załączone w tym wpisie pochodzą z serwisu “flickr” . Jeśli chcesz obejrzeć podobne obrazki bądź pogratulować im twórcom proszę kliknij na jeden z nich.
Przedstawienie bohatera
Jaki film nie zaczyna się od prezentacji bohatera.
Prezentacja bohatera może odbyć się na dwa sposoby:
- Oglądamy zwykły przebieg dnia naszego bohatera.
- Oglądamy krótką biografię z życia naszego bohatera.
Bohater wiedzie spokojne życie. Jednak nie długo ma się to zmienić.
Wezwanie do bohatera
Status quo nie trwa wiecznie. Coś lub ktoś chce to zmienić. Pojawia się nowy problem. Świat się zmienia.
Świat potrzebuje bohatera. A nasz bohater musi wyruszyć w podróż. Musi się stać nową osobą ,aby rozwiązać problem i stawić czoło nowemu światowi.
Z powodu elementu “X” nic nie będzie już takie same. Stary świat bohatera lega w gruzach. A wszystkie znaki na niebie i na ziemi mówią ,że nadszedł i jego czas…na zmiany.
Co robi jednak nasz bohater.
Odmowa bohatera
Najbardziej popularny trend w historii bohatera. Wszystkie znaki jasno przekazują bohaterowi co ma zrobić dalej ,ale on sam tego nie akceptuje.
W wyniku braku akceptacji nowej przygody bohater zaczyna odczuwać strach i nie pokój.
Frustracja, gniew, bezradność. Nasz bohater wie ,że nie postępuje dobrze ,ale z drugie strony nie jest on wstanie odnaleźć siebie w tej nowej sytuacji.
Bohater posiada odpowiednie umiejętność aby rozwiązać problem “X” ,ale nie umie ich użyć.
Ktoś musi mu pomóc.
Pojawienie się mentora
Któż nie może bardziej pomóc naszemu bohaterowi jak nie stary mędrzec. On wie wszystko.
Celem mentora jest nakierowanie bohatera na odpowiednią drogę. Na drogę życiową, która bohaterowi była przeznaczona od początku.
Z nowym nastawieniem bohater staje do swojej pierwszej walki.
Pierwsze próg
Bohater stawia swój pierwszy krok. Czy trening bohater zmienić go? Czy być może jego przeznaczenie od początku było głupim żartem? Zaraz wszystko się okaże.
Wszystkie wątpliwość zostają rozwiane nasz bohater jednak ma to coś.
Prawdziwa przygoda zaczyna się tutaj.
Test, Sprawdziany, poznawanie nowych przyjaciół i przeciwnicy
Z punktu widzenia seriali i kreskówek ten etap trwa zawsze najdłużej. Bohater wie już co i jak ,ale wciąż musi się dużo nauczyć.
W trakcie walk i przygód nasz bohater poznaje nowych przyjaciół. Bohater mierzy się z różnymi sprawdzianami. Stawia sobie ważne pytania.
Wszystko się dobrze układa. Jednak pomimo tych wszystkich doświadczeń bohater musi stawić czoło prawdziwemu wyzwaniu. Wyzwaniu, które jego nawet na tym etapie przerasta.
Punkt kryzysowy
Siły zła nie odpoczywają. Bohater pomimo swoich zdolności zdaje sobie sprawę ,że nie jest bogiem i nie może zrobić wszystkiego i nie może uratować wszystkich.
Najmroczniejszy moment bohatera nawiązujący do jego słabego początku.
Bohater rozumie ,że musi stać się jeszcze silniejszy.
Ponowne odwiedzenie mentora
Bohater wraca do źródła. Do swojego mentora.
Niestety mentor nie masz już czego nauczać. Mentor już nie jest wstanie pomóc naszemu bohaterowi.
Bohater więc odnajduję źródło swojej siły na swój własny sposób. Stając się silniejszy i mądrzejszy niż swój własny mentor.
Z nową mocą bohater wraca ,aby stać czoło swojemu problemowi ostatni raz.
Powrót z nową wiedzą
Bohater wraca i prezentuje swoje nowe zdolności.
Już tylko sekundy dzielą nas od ostatniego starcia.
Ostatnia walka. Decydujące starcie
Ostatnia walka.
Wszystkie dylematy bohatera zostaną rozwiązane.
Być może wróg wcale tak bardzo się różni od naszego bohatera. Być może bohater musi zmierzyć się z ostatnim filozoficznym dylematem.
No cóż, cała wędrówka bohatera nie poszła na marne.
Przyjaciele, starzy wrogowie, wiedza.
Te czynniki pomagają przechylić zwycięstwo na stronę bohatera.
Bohater zwycięża.
Powrót? Szczęśliwe zakończenie? Nowy zły? Konsekwencje?
Bohater zwyciężył ,ale co dalej.
Czy istnieją jakieś negatywne konsekwencję? Być może odpowiedzi na dylematy, które uzyskał bohater nie są idealne.
Być może bohater musi na zawsze pożegnać swój stary świat i swoje stare “ja” i zaakceptować nowy stan rzeczy.
Czy bohater stworzył miejsce nowemu złu?
Być może to dopiero początek prawdziwych problemów. A bohater znowu musi stać się jeszcze silniejszy.
Programowanie to w końcu niekończąca się opowieść.