Order KeyNie jestem specjalistą od SEO ,ale wczoraj jeden z kolegów mnie spytał co takiego robię ,że moja strona jest tak wysoko w rankingach. Szczerze mówiąc to nie mam pojęcia jak można pozycjonować swoją stronę pod pewne słowa kluczowe innym technikami niż “dobra zawartość samej strony”. Wiecie “content is the king” i takie tam.

Zacząłem jednak się zastanawiać czy przypadkiem kolejność słów w tytule nie wpływa na pozytywnie/negatywnie na ranking danego artykułu.

O co chodzi? Mamy powiedzmy bloga i zastanawiamy się, który z tytułów artykułów wyżej się wypozycjonuje w Google.

  • Czy przyszedł najwyższy czas na używanie HTML 5
  • HTML 5 czy nadszedł czas na jego używanie
  • HTML – Czy przyszedł najwyższy czas na używanie HTML 5

Pierwszy tytuł zawiera nazwę “HTML 5” na końcu. Drugi na początku. A trzeci na początku i na końcu zawiera słowo kluczowe “HTML”.

Teraz pytanie brzmi, które z tych tytułów lepiej zadziała.

Odpowiedź jest krótka. Słowo kluczowe, które jest najważniejsze dla nas powinno znajdować się na początku tytułu oraz prawdopodobnie byłoby dobrze, gdyby te słowo kluczowe wystąpiło tylko raz w tytule.

Ma to sens, ponieważ sami użytkownicy nauczyli się pisać tylko fragmenty swojego zapytania. Im krótsze zapytanie tym użytkownik otrzyma więcej wyników. Sam użytkownik jest na tyle inteligent ,że sam z większego zbioru wyników potrafi znaleźć to czego szukał.

Co oznacza ,że nie interesują nas słowa kluczowe tylko ich kontekst, w jakim najczęściej są one wpisywane do wyszukiwarki.

Oto statystki firmy SEOmoz dotyczących słów kluczowych w tytule. Niestety nie znalazłem aktualnych statystyk ,ale przynajmniej tak sprawy wyglądały w 2011 roku.

Keyword Use Anywhere in the Title Tag
66% very high importance

Keyword Use as the First Word(s) of the Title Tag
63% high importance

Keyword Use in the Root Domain Name
60% high importance

Keyword Use Anywhere in the H1 Headline Tag
49% moderate importance

Czytając wybrane artykułu na SEOmoz (ci kolesie są ekstra) doszedłem też do wniosku ,że sam tytuł wpisu na blogu nie powinien być dłuższy niż 70 znaków.

http://www.seomoz.org/blog/long-title-tags

Słowa kluczowe są zabawne i ostatnio postanowiłem na blogu przeprowadzać pewne eksperymenty. Przykładowo zrobiłem wpisy o K-Średnich  i natężenie ruchu na te wpisy wzrosło wraz z rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej na uczelni PJWST.   Na blogu też umieściłem wpisy o “średniej ruchomej” , ale ponieważ nie było tego zagadnienia na egzaminie nic ciekawego się nie stało z tymi artykułami.

To zabawne, gdy wiesz nawet kto w teorii odwiedza twoją stronę ponieważ znasz kontekst “pytania” które zadaje użytkownik.

Oprócz eksperymentów od czasu do czasu robię coś mniej poważnego i po zapytaniu do wyszukiwarki Google “WPF wpisuje imie i nazwisko i zapisuje do pliku tekstowego” zrobiłem dokładnie taki wpis o takim samym tytule. Niestety prawie nikt do niego nie trafia bezpośrednio przez Google.

Myślę ,z najbardziej boli to ,że programiści  przyzwyczaili się  do tego ,że  nie znajdą  rozwiązania swojego problemu w Google opisując go polskimi słowami.

Czego się więc  dzisiaj nauczyliśmy?

  • Interesujące nas słowo kluczowe powinno być na początku.
  • Słowa kluczowe nie powinny się powtarzać w tytule.
  • Ważny jest kontekst wpisywanego słowa kluczowego
  • Tytuł powinien mieć mniej niż 70 znaków
  • Im bardziej szczegółowy tytuł, tym gorzej dla artykułu. Zbyt szczegółowy kontekst.
  • Używaj angielskich słów, mimo iż masz Polskiego bloga