GadanieKariera NR.2 Kiedyś myślałem, że praca programisty polega tylko na pisaniu kodu. Wiem, że z tym przekonaniem nie jestem odosobniony.

Jako programiści większość swojego czasu spędzamy oczywiście przed komputerem. Tak przynajmniej myślą ludzie, którzy nie pracowali w firmie. Otóż tak naprawdę w pracy częściej wykonuje się tonę innych czynności niż pisanie kodu. Jedną z tych czynności jest rozmawianie z ludźmi.

Ludzie są największą częścią tego biznesu. Kto by o tym pomyślał, że praca to współpraca z innymi ludźmi.

Dlatego by być lepszym programistą nie trzeba spędzać więcej czasu z komputerem, a z ludźmi. Tak jest ulepszając swoje zdolności komunikacyjne człowiek - człowiek jesteś w stanie zabrać swoją karierę na wyższy poziom.

Zapomnij o nauce kolejnej technologii to jest dla nas łatwe. Niestety to, co jest zazwyczaj trudniejsze dla nas, to właśnie komunikacja między ludźmi. Pomyśl jak bardzo możesz zyskać na czasie poprzez zadawanie pomocnych pytań. Pomyśl jak bardzo możesz pomóc koledze z zespołu dając mu kluczowe wskazówki.

Umiejętności komunikacyjne to jest coś, w co na pewno warto inwestować.

Spotkania w pracy. Rozmowy z kolegami w pracy i ustalanie rozwiązań problemów w projekcie. To się dzieje w pracy.

Później siadasz przed komputerem i zaczynasz pisać kod, tylko kto ci powiedział co masz napisać, kto ci powiedział jakie są wymagania – kto? – oczywiście człowiek.

Jeśli jednak źle zrozumiałeś tego człowieka to powstaje później problem. Problem, który jednak nie wynika z braku zdolności twórczych w kodzie. Nie myśl więc, że praca programisty polega tylko na pisaniu kodu. Programowanie jak każda profesja polega na współpracy z ludźmi.

Jak się nauczyć właściwej interakcji z ludźmi w pracy

Pozwól, że skorzystam z gotowej biblii  jaką jest książka Dale Carnegie-go pod tytułem : „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”. Oto cenne rady z tej książki, które warto przelać do swojego życia zawodowego i nie tylko:

  • Każdy chce poczuć się ważny :
    • Każdy człowiek ma to pragnienie. Co więcej jeśli sprawisz, że druga osoba poczuje się mało ważna, to stracisz w jej oczach cenne punkty. Bardzo łatwo popełnić błąd i odrzucić pomysł swojego kolegi. Później ta sama osoba być może nie będzie chciała słuchać twoich pomysłów. Dlatego warto szanować drugiego człowieka na tyle, żeby on poczuł się ważny. Dlatego i w pracy i w życiu ogranicz swoje ego i krzyczenie : ja, ja, JA !!! Okazuje się, że nasza uwaga jest w cenie. Jeśli więc chcesz mieć czyjąś uwagę, najpierw daj swoją uwagę drugiej osobie.
  • Nigdy nie krytykuj :
    • Patrząc na pierwszą zasadę powinno być oczywiste, że krytykowanie czyichś akcji jest czymś, co powinieneś stosować wyłącznie w  absolutnej ostateczności. Kto wie może masz przekonanie, że właśnie mocna krytyka motywuje do działania. Może myślisz, że mieszanie kogoś z błotem daje większego kopa niż nagradzanie. Niestety tak nie jest. Nagradzanie pozytywnego zachowanie zawsze będzie skutkować lepiej niż karanie negatywnego zachowania. Jeżeli planujesz być przywódcą w zespole zapamiętaj tę radę ponieważ jest ona bardzo ważnym kluczem do sukcesu. Chcesz coś powiedzieć negatywnego – wyjdź z pokoju i ochłoń, a potem powiedz coś motywującego i pozytywnego swoim ludziom. Jeśli jesteś pracownikiem to zapewne wiesz na własnej skórze jak bardzo motywuje do pracy otrzymanie toksycznej krytyki, podkreślające twoje błędy tak mocno jakby to było biczowanie i tortury.
  • Pomyśl o tym co ludzie chcą :
    • Chcesz, żeby drugi człowiek był zadowolonym, pomyśl o tym czego on w ogóle chce od ciebie. Odłóż więc swoje cele na bok i ustaw się w ten sposób. W ten sposób spełnisz zasadę numer jeden czyli sprawisz, że druga osoba poczuje się ważna. Po drugie istnieje mniejsza szansa, że kogoś skrytykujesz przed przypadek. Rozmawiając więc z szefem albo z kolegą z pracy zastanów się jakie oni mają cele i czego oni chcą od ciebie. Co oni chcą osiągnąć rozmawiając z tobą tu i teraz. Jak się wiele razy przekonałem największą umiejętnością życia nie jest gadanie, ale słuchanie. Słuchanie potrzeb drugiego człowieka. Ma to też sens w innym wydaniu. Zawsze jest lepiej powiedzieć szefowi dlaczego warto zastosować nową technikę i jakie jego cele zostaną spełnione, gdy tak zrobimy niż powiedzieć bezpośrednio, że domagasz się użycia nowej techniki w swojej pracy.

Jeśli nie miałeś okazji popracować nad swoimi zdolnościami komunikacyjnymi to każdy moment jest dobry. Twoje życie stanie się bardziej kolorowe, gdy zrozumiesz jak integrować się z ludźmi.

Co jeszcze musisz wiedzieć?

Jak poradzić sobie z toksycznymi ludźmi w pracy

Czasami w życiu  spotkasz ludzi, którzy z definicji są toksyczni i nic już nie zrobisz. Na tej planecie żyje bilion osób i oczywiście żyją z nami psychopaci i ludzie gniewni.  Wiele osób szuka wręcz sytuacji by ciebie sprowadzić na dół . Wiele osób ma bardzo negatywny pogląd na świat, który może być zaraźliwy.

Oczywiście takich osób chcemy unikać. Tych osób nie da się zmienić i lepiej nie próbować. Tych osób lepiej nie formować na siłę, zniżając się do ich poziomu. Unikaj takich osób i udawaj, że one nie istnieją.

Istnieje wiele osób na tej planecie, które ciągnął za sobą sznurek dramatów emocjonalnych  i są wręcz magnesem na wszelkie negatywne sytuacje. Takie osoby zazwyczaj patrzą na siebie jak na ofiarę. Obwiniają wszystko i wszystkich wokół za swoją sytuację, tworząc kolejne mroczne kręgi i negatywne samospełniające się przepowiednie. Jeśli zobaczysz taki wzorzec w pracy, albo w swoim życiu prywatnym to uciekaj jak najdalej się da.

A co jeśli taką osobą jest twój szef albo współpracownik? Jeśli sytuacja robi się bardzo nieprzyjemna po prostu zmień pracę.

Nie daj się złapać w ich pułapkę. Przypadkiem nie stwórz w sobie syndromu sztokholmskiego w miejscu pracy jak i w innych sferach życia. 

To wszystko co jestem w stanie ci powiedzieć w tym skromnym wpisie. Jakbyś chciał więcej, to proponuje ci przejść do mojego bloga o przemawianiu.