H1 vs H2Standardową praktyką dla developerów sieci web front-end jest umieszczenie loga bądź tytułu strony w tagu H1. Jednak najczęściej tytuł artykułu jest ważniejszy, ponieważ określa wartość i kontekst danej zawartości strony.
Pytanie brzmi, które z semantyk jest właściwe z punktu SEO. Oto przykłady:
- logo H1, artykuł H2
- logo H1, artykuł H2
- logo H2 , artykuły H3
- Inna
Wariantów layout strony jest wiele, która kombinacja jest najbardziej preferowana.
Może być tylko jeden nagłówek H1
Pierwszą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę to fakt ,że odradza się używanie wielu nagłówków H1 on powinien występować tylko raz na stronę.
Ogólnie Google nie powinno karać cię za nadużycie tego tagu tak długo, jak ich zawartość tekstowa ma coś wspólnego ze stroną. Ma to podobny sens jak przesadne użycie meta tagu ze słowami kluczowymi, które nie występują na danej stronie.
Istnieje możliwość ,że Google potrafi wykryć nadużycie tagów H1 i traktuje każdy następny tag H1 jako inny. Oczywiście nie pracuję dla Google więc to tylko moja teoria, jak roboty radzą sobie z taką zawartością strony.
Matt Cutts inżynier Google wyjaśnia w tym klipie wszystko w większych szczegółach.
Wszystkie jednak narzędzia SEO zaznaczają ,że nadużywanie nagłówka h1 może zranić SEO i tej zasady lepiej się trzymać. Z punktu widzenia logiki każda strona jest artykułem w gazecie a każdy artykuł ma tylko jeden tytuł.
H1 kontra H2
Teraz gdy wiemy ,że nagłówek H1 powinien być tylko jeden i celem tego nagłówka jest określenie zawartości danej strony rodzi się inne pytanie. Czy nagłówek H1 powinien reprezentować tytuł danego artykułu /wpisu, czy tytuł strony (np. Blog Cezary Walenciuk)?
Z punktu widzenia SEO nagłówek H1 powinien reprezentować kontekst danej strony ,a nie każdej strony. Czyli w nagłówku H1 powinien być tytuł danego artykułu. Może wydawać się to dziwne, bo przeczy to logice. Oto przykład z nagłówkiem H3 i H4. obrazujący pewien problem. Ten problem wystąpiłby ze stronami typu “O mnie”.
Cezary Walenciuk
O mnie
Jeśli strona ma być jak gazeta to sam kontekst artykułu nie zawsze informuje do końca czytelnika o jej zawartości. Słowo “O mnie” jest bezużyteczne, ponieważ ważniejszym kontekstem tej strony jest akurat napis “Cezary Walenciuk”. To o nim jest strona, ja jako czytelnik wiem ,że ta strona jest o kimś ,ale nie wiem o kim.
Nie ma to sensu ,ale z drugiej strony użytkownik nie widzi nagłówków poprzez kod HTML. A same nagłówki można ostylować w CSS robiąc nagłówek H7 większy niż H1.
Skoro mówimy już o robotach SEO i nie interesuje nas sensowność układów nagłówków, to prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem na przykładzie systemu blogowego byłby podział nagłówków w zależności od typu strony.
Dla strony domowej gdzie istnieje lista artykułów wiemy ,że nie możemy stosować armii nagłówków H1 .Dla tej strony tytuły artykułów powinny być w nagłówku H2.
logo/tytułów – H1, [tytuły artykułów – H2]
Jednak dla każdej podstrony z artykułem trzeba zamienić kolejność.
logo/tytuł – inny tak, tytuł artykułu – H1
Komplikuje to trochę życie, ponieważ dla obu tych trybów strona musi wyglądać tak samo dla czytelnika, pomimo iż nagłówki będą różne.
Strony informacyjne jak CNN i BBC News w swoich artykułach używają tego samego schematu. Kontrargumentem jest domyślny styl silników blogowych jak np. Wordpress gdzie tytuł blogu jest w nagłówku H1. Jednak po szukaniu wielu porad w Internecie i przykładów stwierdzam definitywnie ,że tytuł artykułu powinny być w nagłówku H1.
Podsumowując
Na razie tytuł bloga jest w nagłówku H1, ale być może niedługo to zmienię. Biorcą pod uwagę , że tytuły strony/logo to zwykle obrazek, ma to jeszcze więcej sensu.