KampaniaJest to blog programistyczny dlatego możesz być zdziwiony co tutaj robi taki wpis.
Otóż w przeszłości pracowałem w jednej z najlepszych firm interaktywnych jako programista. Mimo iż byłem programistą mogłem popatrzeć jak najlepsi ludzie o e-marketingu robią swoje kampanie.
To oczywiście mnie zaciekawiło do tego stopnia ,że w wolnych chwilach kolekcjonuje informacje na ten temat.
Dla przypomnienia traktuje swój blog jak notatnik dla same siebie więc mam nadzieje ,że kiedyś być może ten wpis zainspiruje mnie do czegoś.
Dlaczego ciebie powinno to interesować?
Powiedzmy ,że warto czasami przyjrzeć się stronie która wymyśliła dany pomysł bądź sprzedała go klientowi. Zwłaszcza ,że ta strona świata lepiej od ciebie zarabia.
Coooo? Istnieją branże które zarabiają więcej niż działy IT.
Przekonywanie ludzi do pewnych pomysłów nie jest łatwe więc nie powinno ciebie to dziwić. Reklama istniała od zawsze ,a pewni ludzie mają łeb na karku i wiedzą ,że telewizja i banery nie dotrą tak efektownie do klienta jak tak zwane “nowe media”.
Nowe media to: “strona internetowa”, “gra” ,youtube”, ”facebook”, “twitter” i tak dalej.
Okej więc w tymi wpisie przedstawię tobie moją gigantyczną notatkę na temat cyfrowych interaktywnych kampanii roku 2012.
Viralne fenomeny 2012
Internet jest pełen LOLCatów, memów i innych śmiesznych rzeczy. Jak więc wykorzystać ten wzór aby promować swoją markę.
W roku 2012 na YouTube furorę zrobiły dwa teledyski. Przyczyn jeden z nich przekroczył 1 bilion wyświetleń. Jakby tego było ktoś tą liczbę powiązał z fikcyjną przepowiednią nostradamusa związanym z azteckim końcem świata. Co zapewne jeszcze bardziej zwiększyło liczbę wyświetleń ponieważ ludzie chcieli się przekonać czy świat rzeczywiście się zakończy jeśli pewien klip w wirtualnej przestrzenie przekroczy 1 bilion wyświetleń.
Osobiście nie rozumiem fenomenu Gangnam Style ,ale przepis na jego sukces składa się z tych składników:
- Śmieszny (patrzy ilustracja)
- Łatwy taniec który nie jest tańcem. (chorografia tańca jest trudniejsza niż się wydaje dlatego dla zwykłych śmiertelników wydaje się ,że on tylko skacze )
- Raper nie wygląda metroseksualnie. Jest nawet gruby.
- Brak praw autorskich. To pozwoliło piosence posiadać wiele parodii/kopi (10 milionów wyświetleń) Te parodie pojedynczo w przybliżeniu dały oryginalnemu twórcy po jednym milionie dolarów.
Czy to nie genialne? Zamiast zakazywać piractwa jego zezwolenie pozwoliło oryginalnemu twórcy zarobić jeszcze więcej pieniędzy. Oto dowód jak twórcy swojego materiału powinni korzystać z Internetu.
Jeżeli chcesz wiedzieć sukces “Gangnam style” nie jest przypadkowy i czuwało nad nim sporo ludzi. Nie tylko raper “PSY” się do niego przyczynił. Jeśli chodzi o samą piosenkę to raczej nie chciałbyś znać jej prawdziwego znaczenia.
Piosenka opisuje najwyższą warstwę społeczną w Korei, która może pozwolić na kupno kawy “Starbucksie” w między czasie gdy reszta ludzi ,aby na chwilę stać się tą warstwą oszczędza swoje ostatnie pieniądze by potrzymać ten kubek z kawą ponieważ jest to symbol prestiżu oraz prawdziwego “Gangnam style”. Oczywiście to ,że ten biedny będzie później głodował to już inny problem….i o tym jest ta piosenka.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej to polecam recenzję tej piosenki przez Toddy in The Shadows
Przy Gangnam Style już prawie wszyscy zapomnieli o innej piosence która używając zbliżonej formuły podbija Internet. Co gorsza w tej magicznej internetowej formule gdzieś pojawia Justin Bieber śpiewający parodie tej piosenki którą później on sam “tweet-ował” do swoich fanów.
Jeżeli spytacie mnie dlaczego tak piosenka uzyskała taki sukces. Odpowiedź jest prosta. “Ma bardzo głupi tekst” Tak bardzo głupi ,że łatwo została ona przerobiona na MEME internetowy który być może był sterowany. Obecnie Kwejk też jest używany do promowania pewnych produktów przy użyciu Mem-ów.
Poza tym jest ona bardzo chwytliwa. Analizują te dwa przypadki można dojść do jednego wniosku. Wystarczy zrobić śmieszną piosenkę ,a Internet zrobi za ciebie resztę.
Niestety ta formuła nie zadziała dla pewnych klownów śpiewających o tęczy. To nie jest ,aż takie proste. Gdyby ilość wyświetleń określała jakoś klipu użytkownicy Egoraptor, NostalgiaCritic, AVGN mieliby zdecydowanie więcej wyświetleń niż ten Koreańczyk.
Najlepsze kampanie 2012
Teraz przechodzimy do bardziej normalnych rzeczy w których LOLcaty nie figurują.
W Kanadzie ludzie od MC wpadli na pewien pomysł który od dziwo zadziałał. Koncepcja polega na stworzeniu nowego interaktywnego kanału YouTube na którym ludzie mogli by zadać jakiekolwiek pytanie na które później otrzymywali odpowiedzi w formie wideo.
Jak widać wielu osób interesowało co się dzieje za kulisami “MacDonalda”
Rezultat kampanii był całkowicie pozytywny. 6,000 zadanych pytań ponad 2 miliony interakcji.
Przepis na sukces: Zaangażowanie. Ludzie nie zawsze mogą brać udział w twoim programie otwartej komunikacji. Ludzie lubią odpowiadać branżom, które nie boją się pokazać prawdy za swoją kurtyną. Te interakcje pokazują jak ludzie angażują się daną markę.
Niewidzialny mercedes
Science-Fiction?
Nie!
Pomysł bazujący na zaskoczeniu widza. Ludzie są przyzwyczajeni widzieć specjalne efekty w kinach ,ale nie rzeczywistości. Niestety ta sztuczka jest kiepskiej jakości i za bardzo jest odczuwana jako reklama.
Red Bull Stratos
Osobiście nawet nie wiedziałem o co chodzi ,ale nawet ja musiałem obejrzeć ten skok . W środku zajęć szkolnych ktoś przekonał wykładowcę do pokazania tego skoku na żywo.
Przepis na sukces #2: Współdzielone wartości. RedBull chciał być kojarzony z walką niemożliwymi jak i niesamowitą odwagą. Ta kampania przekroczyła wszelkie granice do tego stopnia ,że w Polsce wiele kanałów informacyjnych traktowało tą kampanie jak jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2012. Traktując to wydarzenia jak lądowanie na księżycu.
Share a Coke
Coca Cola chciała pokazać swoją markę w nowym obliczu. Chciała pokazać ,że ta właśnie marka jest o nas.
Używając twojego imienia bądź imienia przyjaciela w miejscu logotypu. CocaCola właśnie chciała udowodnić ,że i ty jesteś częścią tej marki.
Przepis na sukces #3 Masowa personalizacja. W społeczeństwie zorientowany na konsumpcję ważna jest uwaga skierowana do pojedynczej osoby. Konsument sam modyfikuje produkt tak aby był on dopasowany tylko do niego.
American Express Shop Small
Globalna koncepcja pomagająca małym firmą. Kampania tak się udała ,że sam Barack Obama powiedział ,że ta operacja jest wspaniała.
Przepis na sukces #4: Bądź użyteczny. Kryzys ekonomiczny istnieje. Pewna firma zamiast koncentrować się na sobie zdecydowała się pomóc innym. Opłaciło się firma AMEX i jej klienci zarobili.
The Truth
Kampania zbudowana na odpowiedzi wideo do pewnego komentarza na Facebook. Klip opowiada o prawdziwe jaką muszą znosić kobiety . Mężczyźni tą prawdę ignorują. Klip jest wyjątkowo śmieszny biorąc pod uwagę ,że w odpowiedź wideo nie gra aktora tylko CEO tej właśnie firmy.
Przepis na sukces #5: Myśl poza pudełkiem.
Pani CEO omawia ,że to prawda ,że w reklamach istnieją pewne metafory ukrywające prawdziwą naturę kobiet(niebieski płyn [krew], rolki, jazda konna). W tym samym momencie pani CEO przepraszam Richarda twórcę wpisu ,że celem tych metafor było ukrycie bólu i cierpienia którego i tak facet nie zrozumie.
Kto by wpadł na pomysł takiej kampanii?
Push to Add Drama
Na środku ulicy stoi przycisk z napisem “Push to Add Drama”. Losowy przechodzień naciska przycisk i ogląda na żywo sceny rodem z filmów po czym widzi baner reklamowy.
Przepis sukces #6: Wydarzenie offline. Cały zamieszanie stworzone tylko na potrzeby reklamy. Widzowie z miło chęcią się podzielą tą reklamą ponieważ brali w niej udział.
Best Job
Promocja Olimpiady 2012 skierowana do mam. Reklama pokazuje dzieci które dorastają i się zmieniają wraz z ich matkami. Nie bez przyczyny reklama była emitowana w dniu matki.
Przepis sukces #7: Emocje.
Dzieci, olimpiada, sport, dzień matki cóż więcej mówić.
A Tram App For Visitors
Kiedy podróżuje do nieznanego miasta dobrze by było mieć przewodnika które wie gdzie dotrzeć. Aplikacja mobilna jest rozwiązaniem. Zwłaszcza gdy nie płacisz za informacje.
Przepis sukces #8: Użyteczność. Jeżeli aplikacja jest użyteczna reklama zdecydowanie zadziała.
Underage Smoking
Kampania która ma zachęcić dorosłych ludzi do rzucenia palenia. Kto lepiej tego nie zrobi jak dziecko które chce zapalić. Palacze wtedy sami sobie podają powody do rzucenia palenia.
Ta kampania nie zadziałały by żadnym innym kraju.
Przepis sukces #9: Dzieci są virlane. Tak jak koty ludzie lubią także oglądać dzieci w dziwnych sytuacjach. Ta sytuacja nie jest sympatyczna ,ale szokująca i oto chodziło w tej kampanii.
Curators of Seweden
Szwecja pierwszy kraj, który stworzył swoje oficjalne konto na Twitterze dla obywateli.
Przepis sukces #5: Myślenie poza pudełkiem.
Szwecja od wielu lat promuje swój kraj nie standardowy sposób. Klika lat temu wypuścili oni piosenkę o swoim kraju w podobnym stylu.Nic tyko pozazdrościć.
Inne kampanie
Mnie popularne kampanie ,ale trzeba przyznać ,że są one dosyć ciekawe.
Windows 8
Windows 8 ma nowy interfejs użytkownika. Jak udowodnić ludziom ,że interfejs brew pozorom jest bardziej intuicyjny niż wcześniej. Zatrudnij dzieci. Jest to niemoralne,nieetyczne i niezgodne z prawem ,ale kogo to obchodzi.
Jeśli dziecko umie tobie wytłumaczyć jak działa ten system to znaczy ,że jesteś po prostu głupi.
Pomysł jest dobry i dzięki naturalności przypadkowych przechodniów zainteresowanym Windows 8 reklama ma zdecydowanie pozytywne przesłanie. Dzieci, zaskoczenie i uśmiech.
IE Sucks…Less
Kiedyś dawno temu polubiłem na Facebook Internet Explorer. Aż smutno patrzeć jak dział reklamowy łamie sobie głowę aby tylko pokazać ,że ta przeglądarka może więcej gdy wcale tak nie jest.
Dział reklamowy wpadł na genialny pomysł . Zamiast wklejać nieprawdziwe głupoty na temat naszej przeglądarki powiedzmy szczerze ,że IE10 ssie mniej.
Reklama ukazuje internetowego trolla, który postanowił na wszystkich kanałach obluzgiwać Internet Explorer . Pod koniec uświadamia sobie ,że rzeczywiście IE ssie mniej.
Reklama jest także głupia ponieważ mówi ,że IE10 wspiera całkowicie HTML6 który oczywiście nie istnieje. Co za chwyt marketingowy.
https://www.youtube.com/watch?v=lD9FAOPBiDk
The Mind Reader
Kampania ukazująca ile to informacji o sobie zostawiamy w Internecie. Przypadkowe osoby idą do wróżbity ,a ten przy pomocy “magi” poznaje ich najskrytsze sekrety.
Ciekawe i pomysłowe.
You are blind
Aby zrozumieć innych musimy poznać ich odczucia. Pewna firma stworzyła grę która powinna być grana na ślepo.
Gamification jest obecnie jedną z najbardziej popularnych technik marketingowych. Gra łączy ludzi, ponieważ w teorii dzielą oni ten sam pomysł.