W informacji zwrotnej każde słowo ma Znaczenie

Przyszłość vs Przeszłość

Po rozwiązaniu problemu z zakresu informacji zwrotnej związanego z mrocznymi słowami "każda" i "żadna"- zacząłem się zastanawiać jakie słowa powinna informacja zwrotna zawierać. Nie chodzi tutaj tylko o ToastMaster i ocenianie mów czy innych funkcji na spotkaniu. Ta wiedza może się przydać w każdej ocenie. Informacja zwrotna powinna motywować do zmiany. Nie blokować emocjonalnie osoby, wysyłając mieszane sygnały, które ją uwsteczniają. Jakie więc słowa powinna zawierać informacja zwrotna? Otóż im bardziej operujemy określeniami odnoszącymi się do przeszłości, tym gorzej.


Słowa takie jak "wszystkie", "żadna", "każda" w negatywnym kontekście na pewno nie wywołają w nikim motywacji do zmiany.

Tych słów najlepiej w ogóle nie używać przy ewaluacjach.

"Wszystko robisz źle."

"Żadne czynności nie zostały nigdy wykonane prawidłowo przez ciebie. "

"Każda twoja mowa nie ma ...Żadna twoja mowa nie była..."

"Każda twoja mowa ma problem z...."

Jeśli chcemy wywołać zmianę zachowania danej osoby, co też jest celem oceny Toastmasters nie powinniśmy używać tych słów.

Osobiście sam tego doświadczyłem. Wiedziałem co osoba chce mi przekazać na temat tamtej mowy, ale ja zamiast się skupić na zmianie, koncentrowałem się na przeszłości i zacząłem analizować każdą swoją mowę i każde swoje wystąpienie. Było ich aż 26 więc trochę to trwało.

W rezultacie stwierdziłem, że ten klub nie jest dla mnie bo za dużo negatywnych emocji płynie z tej sceny. No cóż było minęło i nie ma sensu pisać o tym drugi raz.

Teraz czas wynieść z tej sytuacji jakąś lekcję. Zawsze czegoś nowego można się nauczyć bo życie to nauka.

Oto inne słowa, które potrafią cofać do przeszłości naszą osobę, którą oceniamy.

Powrót do przeszłości i teraźniejszości

Otóż bardzo łatwo skupić uwagę na tym co było lub jest:

Mówisz zbyt szybko...

Nie robisz pauz...

Za dużo chodziłeś po scenie..

Stałeś w miejscu...

Czego mi brakowało to...

Tym razem ci nie wyszło...

Nie podobało mi się jak...

Za cicho mówiłeś...

Za głośnio mówiłeś...

Byłeś sztywny...

Za bardzo wycofałeś się od sceny

Chowałeś się za notatkami

Nie tworzyłeś kontaktu wzrokowego

Te słowa nie są, aż tak destrukcyjne jak „każda” i „żadna”. Koncentrują się jednak na przeszłości.

Na tym, co było lub na tym co jest obecnie.

Czy byłoby niesamowite sprawić żeby osoba zrozumiała co ma zrobić, aby poprawić swoją mowę lub zachowanie.

A z drugiej strony dać poczucie tej osobie, że w chwili obecnej lub przeszłej dała z siebie wszystko co mogła. Wiem jest obawa, że sygnał nie będzie jasny i osoba nie zmieni swojego zachowania. Jeśli nie podkreślimy bólu związanego z tą czynnością.

Pomyśl jednak jak to brzmi :

Skoncentruj się na tym bólu. Zapamiętaj go. Tak...,tak... A tak: pamiętaj dokładnie to złe zachowanie, ale teraz masz iść do przodu i nie robić tego więcej, albo jakość inaczej.

Im łatwiej zaakceptować swoje błędy, tym łatwiej jest iść do przodu w kierunku lepszej przyszłości.

Cofanie kogoś do tego co było nigdy nie rozwiązuje problemu. Jak ta osoba ma znaleźć nowe zachowania, skoro będzie myśleć ciągle o tym co robi źle, koncentrując na problemach, a nie na rozwiązaniach.

Powrót do przyszłości

Jak więc motywować do zmiany. Wystarczy użyć innych słów:

Mogłeś mówić wolniej...

Stosuj więcej przerw pomiędzy zdaniami...

W przyszłości kontroluj swoje chodzenie na scenie

Zawsze możesz więcej chodzić po scenie

Chciałbym więcej od ciebie...

Następnym razem pójdzie ci lepiej...

Bardziej by mi się podobało gdybyś na przyszłość... To co chciałbym byś dodał to...

Jeżeli będziesz głośniej mówił to...

Bądź bardziej rozluźniony to wtedy...

Wiem, że ośmielisz się stanąć bliżej publiczności, gdy o tym pomyślisz...

Odważysz się i otworzysz sięgdy nie będziesz już miał tych notatek

Będziesz patrzyłw oczy swojej publiczności to stworzysz z nimi lepszy kontakt

Od razu wszystko brzmi lepiej. Co więcej można nawet tworzyć pozytywne sugestie dla następnej mowy.

Nie koncentrujemy osoby na tym co było lub jest. Nie koncentrujemy osoby na błędnym zachowaniu i na bólu.

Koncentrujemy osobę na nowym prawidłowym zachowaniu i przyszłości.

Następnym razem, gdy będziesz kogoś oceniał wypróbuj te dwa sposoby dawania informacji zwrotnej w ToastMaster lub poza.

Sprawdź reakcje emocjonalne swoich podopiecznych.

Warto zaznaczyć, że nie odkryłem Ameryki, to nie jest żadna rewolucja co tutaj napisałem. Korzystając ze swojego różowego notesu z różnych szkoleń dostałem pewnego olśnienia i potem sobie przypomniałem, że ktoś kiedyś coś mi o tym powiedział.

Na szczęście przypomniałem sobie skąd mam pomysł na ten wpis.

Ten model oceny został nazwany metodą PLUS, PLUS przez Florian Mueck i właściwie polega dokładnie na tym, co opisałem. Oto link.

Cezary Walenciuk
Nazywam się Cezary Walenciuk. Pracuję w Warszawie przy różnych projektach webowych i mobilnych. Moim marzeniem jest pomaganie innym osobom, które zaczynają swoją przygodę z programowaniem. Jeśli chcesz mi pomóc użyj któregoś z przycisków na dole bądź dodaj komentarz.

blog comments powered by Disqus