Na scenie nie ma miejsca na Narzekanie Kłamanie Obrażanie

Kolejne błędy na scenie

Możesz być tego nieświadomy, ale nawet nieświadomie możesz teraz obrażać, narzekać, okłamywać. Zwróć uwagę, czy te poniższe sytuacje nie brzmią znajomo.

Narzekanie

Zdarzyło ci się na pewno być na prezentacji, na której mówca narzeka na to, że jest nieprzygotowany, że miał mało czasu. Pisałem o tym wcześniej. Zdecydowanie trzeba unikać fraz przepraszających na scenie.

Istnieją jednak inne typy narzekania. Pojawiają się one w związku z problemami czysto technicznymi.
  • "X" nie działa.
Nie skupiaj widzów na problemie lub na niewłaściwym działaniu sprzętu. Niech publiczność będzie skupiona na tobie, na twojej treści mowy i jej narracji.

Problemy techniczne się zdarzają. Trzeba być na nie przygotowanym, albo mieć drugą osobę do pomocy wtedy, gdy na scenie jest problem np. z mikrofonem lub projektorem.

Będąc na prezentacji ze slajdami i projektorem zdarzyło ci się usłyszeć następujące narzekanie. Zdarza się ono często wykładowcom na studiach.
  • Prawdopodobnie nie jesteście w stanie tego przeczytać.
Nie komentuj swoich slajdów. Dodatkowo użyj dużej czcionki i małej ilości treści na slajdzie. Nie możesz jej pomieścić na 1 slajdzie?. Na pewno coś robisz źle i o tym wiesz. Nie narzekaj więc na to w trakcie prezentacji.

Występują też narzekania skierowane w kierunku publiczności.
  • Czy mógłbym mieć teraz waszą niepodzielną uwagę.
Żyjemy w świecie, w którym ciągle coś nas rozprasza. Zdobycie czyjeś uwagi to wielki sukces. Nigdy jednakże nie uzyskasz czyjeś uwagi tylko dlatego, że o to poprosisz. Musisz o nią zawalczyć doskonałą prezentacją

Narzekając, nie podkreślaj swoich błędów.

Nie mamy czasu na ten slajd.

Obrażenie

Łatwo nieświadomie kogoś obrazić na scenie swoim zachowaniem. Nie wymaga to dużego wysiłku. W trakcie sesji pytań i odpowiedzi trzeba uważać na to, co się mówi i jakim tonem głosu.
  • Przepraszam, ale nie widzę ciebie z stamtąd.
Niektóre sceny są tak skonstruowane, że zobaczenie każdej osoby na widowni jest niemożliwe. Nie musisz podkreślać, że kogoś nie widzisz. Niektórzy mogą to odebrać jako wywyższanie.

Jak już jesteśmy przy sesji pytań. Zaraz jakiej sesji pytań. A no tak.
  • Czy są jeszcze jakieś pytanie. -- NIE -- Świetnie.
Przenigdy nie rób tak. Wiem, że się boisz na samą myśl, że ktoś podniesie dłoń i zada ci pytanie, ale daj widowni szacunek, na który zasługuje. Może ktoś miał pytanie, a ty właśnie uciąłeś go.

Nieświadomie też możesz kogoś pociąć w ten sposób:
  • Ej ty. Nie ma potrzeby pisania notatek. Wyśle wam prezentacje.
Inteligentni ludzie piszą notatki na swój wizualny sposób. Ich notatki mogą być lepsze niż twoje slajdy. Takie przypominanie w trakcie, gdy ktoś tworzy swoje notatki może wydawać się niestosowne. Najlepiej zrobić to na początku prezentacji, ale nawet wtedy nie mów, że nie wolno notować tego co mówisz.

Kłamanie

Mówcom zdarza się mówić rzeczy, które są sprzeczne z tym, co wykonują. Co za tym idzie kłamią. Uważaj by nie mówiąc jedno, robić drugie.
  • Możecie mi przerwać w każdym momencie.
Prowadzisz prezentację, rozmowę czy warsztat. Istnieje duża różnica pomiędzy nimi. Uważaj jednak ponieważ nie istnieje coś takiego jak interaktywna prezentacja.
  • Na tym kończąc swoją prezentacje...
Uważaj, gdy sugerujesz widowni, że kończysz swoją prezentację tylko po to, by jeszcze mówić przez 3 minuty, zbierając wszystkie fakty ze swojej prezentacji. To kończysz swoją prezentację czy nie.

Każda niespójność twoich akcji może zwrócić się przeciwko tobie.
Cezary Walenciuk
Nazywam się Cezary Walenciuk. Pracuję w Warszawie przy różnych projektach webowych i mobilnych. Moim marzeniem jest pomaganie innym osobom, które zaczynają swoją przygodę z programowaniem. Jeśli chcesz mi pomóc użyj któregoś z przycisków na dole bądź dodaj komentarz.

blog comments powered by Disqus