MarketingList NR.6 [Początek listu] *** [Dane osobowe]

Przeszedłem przez administrację serwerami bazodanowymi, administrację sieci i różnego rodzaju inne dziwne rzeczy, które niegdyś były moją podstawą zawodową w call center, bardzo ciężki i burzliwy okres w moim życiu, sporo stresu, ale nie żałuję ani jednej chwili, dzięki temu nabyłem całkiem niezły bagaż doświadczeń, który dzisiaj niejednokrotnie owocuje.

*** [Ciężka praca górą]

Przejdę teraz do głównego tematu, o którym de facto piszę. Chciałbym ułatwić firmom kontakt ze mną, jakoś ciekawie się zaprezentować, zachęcić potencjalnych pracodawców do zapoznania się z moją osobą.

Na co warto zwrócić uwagę? Na jakich stronach warto się prezentować? Myślałem o stworzeniu własnej strony. Nasuwają mi się tutaj już pytania bardziej czysto techniczne. Czy pisać stronę samemu od zera ? Czy jednak nie będzie to problemem, jeżeli skorzystam z jakiegoś szablonu, jeśli już to, gdzie go szukać?

Od razu podkreślę, że moja wiedza głównie trzyma się C# desktopowego z pisaniem aplikacji webowych miałem do czynienia, ale nie uznałbym swojej wiedzy w tej kategorii na tyle prawidłowej, abym mógł się tym szczycić, prezentować. Druga sprawa czas - wartość, której bardzo mi brakuje w życiu :)

Nie uważam, żeby nauczenie się tworzenia stron było stratą tego czasu co to, to nie, jednak jestem w tym momencie na tyle zaabsorbowany projektami, że nie zdołam tego dokonać w rozsądnym czasie.

[Koniec listu]

Podstawy marketingu

Co tak naprawdę oznacza marketing swojej osoby? Marketing polega na nawiązaniu połączenia pomiędzy produktem, usługą, a osobą, która potrzebuje tego produktu lub usługi. Marketing swojej osoby polega więc na zbieraniu kontaktów od ludzi, którzy będą chcieli tego, co ty masz.

Sprzedaż wszystkim źle się kojarzy, ale nie ma co się oszukiwać każdy z nas coś sprzedaje. Dlaczego sprzedaż nam się, źle kojarzy? Bo kojarzy nam się z oszustwem i kłamstwem.

Istnieje tylko jedna słuszna metoda marketingu. Dawanie wartości dodanej innym osobom.

W przypadku bloga, jak chociażby mojego – moim zadaniem jest stworzyć coś, co pozwoli mnie polubić i da komuś wartość. Przykładowo tobie, bo odpisuje ci na list.

Lepszym przykładem jest Maciej Aniserowicz, który udziela się w wielu forach. Ma on swój podcast. Ma swojego Snapchata. Dąży do tego, aby być znanym przez wszystkich w środowiskach programistycznych i wzorowo mu się to udaje. Trzeba trzymać kciuki za niego, aby był pierwszym programistą, który nie zarabia na programowaniu. Maciej korzysta ze strategii “bądź wszędzie”.

Jeśli chodzi o poprawne wykorzystanie Snapchata najlepiej robi to Andrzej Krzywda, który sam mnie zachęcił do założenia tam konta.

Patrząc na różne przykłady zdasz sobie sprawę, że reklamujesz siebie zawsze. Nie musi to być twój blog, twój prywatny Facebook. Może to być prosta rozmowa z drugim człowiekiem, któremu opowiadasz kim jesteś i co robisz. Polecam Toastmasters do ćwiczenia swoich zdolności przemawiania.

Jeśli więc chcesz robić to jak najlepsi to: Twitter, Facebook, Snapchat będzie ci potrzebny. Pamiętaj jednak, że twoja marka nie opiera się tylko na tym, co krzyczysz w Internecie przez te kanały. Ważne jest to jak rozmawiasz z drugim człowiekiem.

Przejdźmy do bloga

Wiem, że o to pytasz najbardziej dlatego przejdźmy do rzeczy. Blog nie musi być o czymś genialnym. Ja stworzyłem tego bloga, aby przypomnieć sobie podstawy C# bo  7 semestrów studiów niewiele mnie nauczyło. Założyłem bloga na darmowym serwisie Blogger. Potem będąc w Warszawie przeniosłem bloga na swój serwer.

Skasowałem przez to całe SEO i mocne linki z Google mojego bloga, ale był to krok, który musiałem wykonać. Tutaj jest problem. Jeśli chcesz mieć bloga na darmowej platformie jak Blogger lub WordPress, to twoje możliwości będą bardzo ograniczone.

Jeśli więc chcesz mieć na poważnie bloga, musisz kupić serwer. Jak kupiłem domenę i serwer na Webio. Za serwer i domeny co roku  płacę 200 zł. Dla programisty moim zdaniem nie jest to duża kwota. Jeśli jesteś studentem, to według mnie lepiej zrób skok wiary i zainwestuj.

Polecam ci ten wpis, w którym opisałem moją irytację związaną z Bloggerem.

Co do narzędzi i frameworków blogujących. Ja korzystam z MiniBloga napisanego w C#. Ja go rozszerzyłem do swoich potrzeb o czym możesz przeczytać tutaj. Jeśli nic ci to nie mówi, to weź WordPress. Niestety nic na nim nigdy nie napisałem.

Uważaj tylko na silnik blogowy BlogEngine napisany w .NET. Jest on o parę lat za stary do poważnej gry blogerskiej.

O czym możesz pisać? Ja pisałem o podstawach C#. Moim zdaniem studenci mogą śmiało pisać o jakiejkolwiek pracy domowej, którą mają, nawet jeśli są to algorytmy wykonane w Pascalu. Ty studentem już nie jesteś, ale moim zdaniem im wcześniej ktoś zacznie, tym lepiej.

Myślę, że wiele osób chciałoby poczytać o twoich doświadczeniach w aplikacjach desktopowych.

Czas na blogowanie

Napisz na kartce papieru o czym chcesz napisać. Korzystając z przerw w ciągu dnia, które będą trwały od 5 do 15 minut zastanów się co chcesz napisać. Gdy będziesz miał wolny czas i usiądziesz do komputera będziesz już wiedział co napisać i cały proces wykona się szybciej.

Czasem trzeba dobrze zarządzać. Kluczem są przerwy w naszych innych czynnościach. W pracy nie pracujemy cały czas. W szkole, czy na studiach nie siedzimy cały czas na ćwiczeniach, na których trzeba uważać.

To są te miejsca, w których możesz planować na kartce papieru, co chcesz zrobić. Kiedy najlepiej pisać. Najlepiej z samego rana.

Nie zdołam tego dokonać w rozsądnym czasie.

Nawet jeśli nie masz czasu na tworzenie bloga, zawsze możesz reklamować siebie w inny sposób. Konto na LinkedIn potrafi zdziałać cuda. Ja jedno założyłem w pół godziny i oferty pracy same do mnie przychodzą bo tak wielkie jest zapotrzebowanie na programistów.

Nie musisz mieć bloga. Swojego loga i hasła reklamowego.  Pamiętaj jednak o porządku na swoich kontach w sieci społecznościowej. Pamiętaj o tym by się dobrze przedstawiać nowo poznanym osobom.